لباسشویی

شیر برقی ماشین لباسشویی + علت خرابی آن

یکی از قطعات اساسی و اصلی در ماشین لباسشویی، شیر برقی است. وظیفه شیر برقی این است که جریان آب ورودی به ماشین لباسشویی را قطع و وصل نماید. شیر برقی ماشین لباسشویی، انواع مختلفی دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا انواع مختلف شیر برقی ماشین لباسشویی را بیان کنیم و مطالبی را درباره علت خرابی و نحوه تعمیر و تعویض آن باهم بخوانیم. پس با ما همراه باشید.

برای تعمیر ماشین لباسشویی در تهران می توانید با ما تماس بگیرید.

 شیر برقی ماشین لباسشویی چیست؟

همانطور که در مقدمه گفته شد، وظیفه شیر برقی در ماشین لباسشویی، کنترل ورود آب به ماشین لباسشویی است. نحوه عملکرد شیر برقی به این صورت است که هنگامی که جریان برق در ماشین لباسشویی به سیم پیچ شیر برقی میرسد، آب به داخل ماشین لباسشویی وارد میشود. سپس، بعد از آنکه آب درون ماشین لباسشویی، به میزان معین و مجاز خود رسید، هیدروستات وارد عمل میشود و جریان برق را قطع میکند و در نتیجه شیر برقی نیز ورود آب به داخل دستگاه را قطع میکند. به بیانی دیگر، عمل آبگیری در ماشین لباسشویی به وسیله شیر برقی کنترل میشود. شیر برقی از اجزایی مانند فنر، ترمینال، لاستیک دیافراگم، مجرای خروجی آب، بوبین، سیم پیچ و … ساخته شده است.

انواع شیر برقی ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی های امروزی، از شیرهای برقی تک یا دو بوبین ساخته شده است. در ماشین لباسشویی های قدیمی، دو نوع شیر برقی به کار رفته است. یک شیر برقی آب سرد و یک شیر برقی آب گرم. در حالیکه در ماشین لباسشویی های جدید فقط از شیر برقی سرد بهره گرفته میشود.

علل خراب شدن شیر برقی ماشین لباسشویی

همانگونه که در قسمت های قبل اشاره شد، شیر برقی از اجزای مختلفی ساخته شده است. اگر هر یک از این قطعات و اجزا دچار خرابی و آسیب شوند، ممکن است شیر برقی خراب شود و در نتیجه منجر به آسیب به روند آبگیری ماشین لباسشویی خواهد شد. برخی اوقات نیز در زمستان، در نتیجه یخ زدن و یا ترکیدن لوله ها، شیر برقی دچار خرابی خواهد شد. اگر در مسیر شیر برقی ایرادی وجود داشته باشد، بر اثر انبساط آب، نشتی در ماشین لباسشویی دیده میشود.

گرچه ممکن است این نشتی آب، دلیل دیگری به جز خرابی شیر برقی داشته باشد. از علت های نشتی آب، میتوان به ترک خوردگی شیلنگ تخلیه، پوسیده بودن لاستیک دور درب، استفاده از مواد شوینده به مقدار خیلی زیاد و غیره اشاره کرد. اگر علت نشتی آب را در موارد گفته شده پیدا نکردید، قطعا شیر برقی دستگاه شما دچار مشکل شده است. گاهی اوقات نیز، وقتی فشار آب دائم تغییر کند شیر برقی ماشین لباسشویی خراب میشود. احتمالا تا به حال دیده باشید که در آب شهری، مقدار زیادی شن و سنگ ریزه وجود دارد. این شن و سنگ ریزه ها نیز میتوانند منجر به خرابی شیر برقی شوند.

اگر شیر برقی ماشین لباسشویی خراب شود، چه بر سر دستگاه می آید؟

  • مهمترین و رایج ترین مشکلی که در نتیجه خراب بودن شیر برقی به وجود می آید، این است که ماشین لباسشویی آبگیری نمیکند.
  • گاهی اوقات نیز خرابی شیر برقی باعث میشود که ماشین لباسشویی دائما آبگیری کند و همچنین آبی که به آن وارد شده تخلیه نشود.
  • برخی مواقع بر اثر خرابی شیر برقی ماشین لباسشویی، شاهد نشتی آب در قسمت های مختلف دستگاه خواهیم بود و یا در زمان آبگیری ماشین لباسشویی این نشتی را خواهیم داشت.
  • بعضی مواقع نیز، عمل آبگیری با سر و صدای زیادی انجام میگیرد.

راه و روش استفاده درست از شیر برقی ماشین لباسشویی

اگر میخواهید شیر برقی ماشین لباسشویی شما دچار آسیب دیدگی نشود، بهتر است فشار آب شهری خود را کنترل کنید. فشار آب نباید بیش از اندازه زیاد باشد چون در این حالت شیر برقی آسیب خواهد دید. یک شیر برقی چیزی حدود هفت سال عمر مفید دارد. این در حالی است که اگر شیر برقی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، عمر مفیدش 20 سال میباشد. اگر میخواهید عمر شیر برقی دستگاه خود را افزایش دهید، میبایست از فیلتر رسوب گیر ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی چگونه است؟

تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی، یک عمل تخصصی میباشد که باید آن را به متخصص خود بسپارید. چراکه این کار، از عهده هرکسی برنمی آید. به طور کلی برای تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • در ابتدای امر، باید دوشاخه دستگاه را از پریز بکشید تا مطمئن شوید جریان برقی در دستگاه وجود ندارد.
  • با بهره‌گیری از یک پیچ گوشتی مناسب، پیچ های واقع در پشت دستگاه را باز کنید.
  • در مرحله بعدی، باید سقف ماشین لباسشویی را از بدنه آن جدا کنید.
  • بعد از باز کردن سقف ماشین لباسشویی، قطعا شیر برقی آن را خواهید دید. تمامی اتصالات شیر برقی را از آن جدا نمایید.
  • بعد از باز کردن اتصالات شیر برقی، باید خود شیر برقی را که توسط بست هایی به ماشین لباسشویی وصل است، جدا کنید. برای این کار میبایست از فازمتر و انبردست مناسب کمک بگیرید.
  • برای اتصال شیر برقی جدید، باید همه کارهای گفته شده در مراحل قبلی را به صورت برعکس انجام دهید. یعنی از آخر به اول. این نکته را در نظر داشته باشید که شیر برقی را باید به وسیله بست های مخصوص شیر برقی، محکم سر جایش ببندید.
  • بعد از آنکه شیر برقی را سر جای خودش وصل کردید، باید اتصالات قبلی را وصل کنید . دقت کنید که هر سوکت را به شکل صحیح در جایگاه مناسب خودش قرار دهید.
  • و در آخر، بعد از آنکه از وصل شدن درست شیر برقی و تمامی اتصالاتش مطمئن شدید، سقف ماشین لباسشویی را در جایش قرار داده و آن را با استفاده از پیچ هایش وصل کنید.
برای تعمیر ماشین لباسشویی در تهران می توانید با ما تماس بگیرید.

چگونگی تعمیر شیر برقی ماشین لباسشویی

همانگونه که در این مقاله به آن اشاره شد، شیر برقی نیز مانند سایر قطعه های وسایل برقی، عمر مفیدی دارد. حال اگر عمر مفید این قطعه تمام شده باشد و تعمیرکار نتواند آن را تعمیر کند، به شما پیشنهاد تعویض آن را میدهد. اما اگر قابل تعمیر باشد، که آن را قاعدتا تعمیر خواهد کرد. برای تعمیر شیر برقی ماشین لباسشویی، شما باید از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید تا دستگاهتان را معاینه کند. از آنجا که تمامی برندهای ماشین لباسشویی از قبیل الجی، سامسونگ، پاکشوما، اسنوا، دوو و غیره، در حوزه شیر برقی تقریبا مشابه هستند، یک تعمیرکار کاربلد میتواند شیر برقی هر برندی را تعمیر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا